flower-1.jpg

WORDT JE GEZONDHEID DOOR ERFELIJKHEID BEPAALD, OF IS ER TOCH NOG IETS MEER AAN DE HAND?

 

Epigenetica versus genetica

Het menselijk DNA is dankzij het Human Genome project volledig in kaart gebracht.

 Het gezegde ‘ het zit in je genen’ waarbij ons DNA dus bepaalt welke ziektes we krijgen en wie we zijn

blijkt daardoor in eerste instantie op waarheid te berusten. Maakt het dan nog uit hoe en op welke manier we leven?  Zeker weten!

Epigenetica bepaalt namelijk of erfelijke aandoeningen, afwijkingen of gevoeligheden , ook werkelijk fysiek naar buiten komen.

Dat betekent dat er misschien een aanleg voor iets kan zijn, maar die aanleg moet wel geactiveerd worden. 

Te vergelijken met een schakelaar die je aan of uit zet.

 Epigenetica laat zich namelijk beïnvloeden door onze leefstijl. En in feite begint die al met hoe je moeder geleefd heeft en hoe de zwangerschap verlopen is.

Met andere woorden, Epigenetica bepaalt de ziektekans van de baby en hoe jij je later als volwassene zult ontwikkelen.

De mens is al vanaf zijn vroegste bestaan in de baarmoeder ‘ voorgeprogrammeerd’ voor de omgeving waar hij uiteindelijk de rest van zijn leven zal doorbrengen.

Een voorbeeld van epigenetica:

Vrouwen die tijdens de Hongerwinter in de tweede Wereldoorlog zwanger werden, kregen kinderen waarvan het erfelijk materiaal (de genen)

voorgeprogrammeerd waren op een leven waar voedsel kennelijk heel schaars aanwezig zou zijn.

Hun erfelijk materiaal bevat dus permanent sporen uit die tijd, wat betekent dat deze effecten levenslang door kunnen werken op bijvoorbeeld de stofwisseling.

Als zo’n kind dus geboren wordt in een land waar voeding in overvloed is, en dan ook nog ongezonde voeding, dan verklaart dit waarom sommige mensen inderdaad ‘van de lucht’  dik worden.  

Verleidingen zijn moeilijk te weerstaan want het lichaam ( de hersenen) hebben maar 1 belang en dat is overleven.

Dus wordt voeding opgeslagen voor het geval dat er tijden van schaarste komen.

Alleen komt die tijd niet want hier is immers voeding in overvloed.

En het is ook nog juist die voeding die een verslavende invloed op ons heeft, zodat we er alleen nog maar meer van willen.

Gevolg, overgewicht

 

VERZAMELAARS EN JAGERS

Van oorsprong zijn we verzamelaars en jagers.

Honderdduizenden jarenlang hebben we voedsel verzameld dat voornamelijk uit vruchten, knollen, wortels, noten, schaal-schelpdieren en insecten bestond.

In het begin konden we helemaal nog niet jagen, we hadden de snelheid en de attributen er niet voor, dus vlees stond nauwelijks op het menu.

Ja als we een kadaver tegenkwamen dan aten we misschien wat vlees en nog rauw ook.

Toen we ons meer ontwikkelden en werktuigen gingen maken, konden we pas echt gaan vissen en nog wat later zelfs op jacht gaan.

Onze genen zijn nog steeds op dit oer patroon ingesteld. Alleen jagen we nu in de supermarkt

Suiker zoals we dat nu kennen, bestond er natuurlijk niet.

Zoet vond je in fruit en als je geluk had, stuitte je tijdens de zoektochten af en toe op honing.

Het eten van granen en het nuttigen van zuivelproducten is iets van de laatste 10.000 jaar.

Dat kwam pas toen onze voorouders zich gingen settelen en aan landbouw gingen doen.

Maar ook de landbouw bracht niet altijd glorie. Er waren vette en magere tijden en onze genen hielden daar rekening mee.

Qua uiterlijk zijn wij als mens zeer veranderd maar onze genen zijn dat nauwelijks.

Dat betekent dat onze genen het beste gebaat zijn met voeding uit de ‘oertijd’ dus zo natuurlijk en zuiver mogelijk.

Geraffineerde producten, kant-en klaar producten, bewerkte voeding met veel suikers en (trans)vetten,

E-nrs zoals E621= MSG, knutselvoeding (met toegevoegde vitaminen, mineralen) zijn dus in principe allemaal producten

die we maar beter zoveel mogelijk kunnen vermijden.

In de praktijk betekent dit dat bijna ¾ van alle producten in een grote supermarkt hieronder vallen.

 

IN DE BAN VAN DE VOEDINGSINDUSTRIE

‘De voedingsindustrie haalt alles uit de kast om ervoor te zorgen dat de consument zoveel mogelijk van hun ongezonde producten blijft eten.

Deze opmerking komt van de Pulitzer-prijswinnaar Michael Moss die het boek Salt, Sugar, Fat.’ schreef

Veel van de huidige voedingsproducten hebben een verslavende werking.

Voedselbedrijven stoppen namelijk expres zout, suiker en vet in hun producten.

Vooral de combinatie suiker en vet heeft een grote aantrekkingskracht op ons.

Dit komt omdat het de eerste smaak is waar we mee kennis maken

Iedereen herkent wel het effect van chips of nootjes.

Je pakt een handjevol en zonder dat je het echt in de gaten hebt, verdwijnt de hele zak achter de kiezen.

Je moet dus echt wel heel veel discipline hebben om na dat handjevol die zak voor een paar dagen gesloten in de keukenkast te laten liggen.

 

 DE CONSUMENT BEDROGEN

De Keuringsdienst van Waarde laat het herhaaldelijk zien, de voedingsindustrie houdt ons voor de gek.

Wist je bijvoorbeeld dat Fristi met aardbei en framboos maar 0,01% aardbei en framboos bevat. Dus in feite eigenlijk niets!

Het bevat wel karmijnzuur.

Maar karmijnzuur is een organisch pigment van luizen!  Dat geeft de fristi de roze kleur. 

Als er dus op de verpakking een grote luis zou staan in plaats van een aardbei of framboos, zou je het dan ook kopen?

Fanta, is van oorsprong licht geel gekleurd. In Spanje is de kleur donkergeel en in Afrika oranje.

Toch is het dezelfde Fanta. Door de donkergele en oranjeachtige kleur denk je dat de Fanta zoeter is.

Je ogen bedriegen je dus en daar maakt de voedingsindustrie handig gebruik van.

 

Je ziet nu langzaam een verandering in het  voedingspatroon optreden. Er is een nieuwe trend

De consument gaat meer voor gezond, eerlijke productie, kleinschaligheid.

en regionale producten.

De voedingsindustrie haakt hier gretig op in. Zo krijgen veel producten ineens het label :  Boer of boerderij

Boerensoep, boerenkaas, boerenworst, boerenbrood etc.

Boeren omelet van Honig heeft echter niets met Boeren te maken.  

Het is gewoon een product uit de fabriek.

Zoals de meeste producten met het label 'Boer'

De consument wordt dus misleid. Men is geneigd te denken dat het

toegevoegde woordje 'boer'  of 'boerderij'  een meerwaarde aan het product geeft.

dit is echter niet het geval. Vaak zijn het bestaande producten met een 

andere (chemische) toevoeging of formule zodat het nieuw lijkt

 

De multinationals zijn zeer vindingrijk in het bedenken van een strategie zodat je hun product wel moet kopen.

Want daar gaat het om.

Er wordt door de voedingsindustrie jaarlijks voor miljarden in marketing geïnvesteerd

Over alles wordt nagedacht, de verpakking, de lokkende tekst, eventueel een spaaractie, de indeling in de supermarkt.....

De reclameboodschappen die onbewust doorwerken.

 

Laat je de voedingsindustrie bepalen wat je eet, of maak je vanaf vandaag zelf de keuze.

Kijk je naar kwantiteit of kwaliteit.