flower-1.jpg

DE BASIS

Er is een tijd geweest dat twee maal per dag brood en ’s avonds aardappelen, groente en vlees bijna een dagelijks  patroon was bij veel gezinnen.

De natuur biedt echter zo veel meer dus ons voedingspatroon hoeft helemaal niet eenzijdig te zijn.

Denk ook maar eens aan de oude vergeten groenten zoals aardpeer, pastinaak, truffelaardappelen of producten zoals quinoa, boekweit, bulgar (behoren niet tot de

graan/grassoorten zoals tarwe, mais, rijst, gerst, rogge, gierst, haver)

Een gevarieerd voedingspatroon is belangrijk omdat geen enkel product alle voedingsstoffen in voldoende mate bevat.

Zorg ervoor dat de voeding ¾ basisch is in verhouding tot zuurvormende producten.

Dat betekent dat de warme maaltijd voor ¾ uit (verschillende) groenten bestaat en ¼ uit mager vlees/vis/kip ei, tofu en eventueel rijst, pasta,

couscous, bulgar, gierst, quinoa, boekweit, bonen, aardpeer, zoete Bataat, etc.

Voeding bepaalt voor een groot deel onze gezondheid. De vertering en de opname spelen hierin ook een belangrijke rol.

Het is dus ook belangrijk dat ons spijsverteringsstelsel goed werkt.

Als de maag bijvoorbeeld niet optimaal maagzuur produceert ( bij de meeste mensen met een reflux wordt er te weinig maagzuur geproduceerd )

en de pancreas zijn enzymen daardoor niet voldoende aanmaakt, stagneert het eten en gaat het in de maag 'rotten'.

Dit geeft dan een gevoel van zuurbranden. Maagzuurremmers lijken de juiste oplossing maar werken juist averechts.

Het maagzuurbranden is immers niet het gevolg van een teveel aan maagzuur maar van de vertraging van de maagfunctie

waardoor het voedsel te lang in de maag blijft en verzuurt en omhoog stuwt (reflux)

Een slechte vertering geeft ook een minder goede opname van voedingsstoffen waardoor er voedingstekorten optreden.

Uit onverteerde voedingsresten kunnen in de darm bijproducten ontstaan die giftig kunnen zijn.

Dit verhoogt het risico op een leaky gut, een doorlaatbare darmwand.

Als de lever deze gifstoffen niet goed kan opruimen, worden deze elders in het lichaam opgeslagen zoals bijvoorbeeld het bindweefsel, gewrichten.

Uiteindelijk kunnen daar klachten door ontstaan.

Voor een goede vertering gebruikt ons  lichaam  verschillende hormonen en enzymen.

Hoe beter de samenstelling van de voeding, hoe minder we onze eigen hormonen en enzymen hoeven te belasten.

Zowel voor koolhydraten als eiwitten en vetten worden verschillende enzymen gebruikt.

Welke producten zijn zuurvormend:

Vlees, vis, ei, soja, zuivel zoals melk, kaas

Granen zoals rogge, tarwe en  peulvruchten zoals bonen, erwten, linzen, rijst, muesli

Suikerwaren, snoep, honing, stropen, limonades, aspartaam\

Alcoholhoudende dranken

Noten

Welke producten zijn basevormend:

Fruit

Groente (aardappel, aardpeer horen hier ook bij)

Yoghurt, karnemelk, cottage cheese,

Kruiden zoals kaneel, kerrie, gember

Thee zoals groene thee, paardenbloemthee, kruidenthee, kamillethee, heermoesthee

Groentesappen, water

GRAAN

Goed 10.000 jaar geleden aten wij mensen nauwelijks tot geen granen.

Professor Loren Cordain (Colorado USA) vermeldt in zijn onderzoek ‘Cereal Grains, Humanity’s Double-Edged-Sword’ dat ons lichaam genetisch gezien nog niet goed om kan gaan met graan, (belast ons lichaam)

maar dat we door de enorme bevolkingstoename, om te overleven, er min of meer op aangewezen zijn.

Granen zijn niet de optimale voeding voor onze genen, ze bevatten een aantal anti-nutrienten zoals fytinezuur. stoffen die de plant produceert om zich te beschermen tegen vijanden.

Deze stoffen verhinderen de opname van mineralen en de vertering van proteïnen en kunnen belastend zijn voor ons lichaam waardoor er klachten 

ontstaan die we vaak niet eens in verband brengen met het eten van granen.

Granen bevatten enkele stoffen zoals gliadine ( vormt samen met glutenine het eiwit gluten) en lectinen die onze darmwand kunnen aantasten.

De meest extreme vorm van intolerantie tegen gluten is coeliakie

 

Gluten komen vooral voor in tarwe, gerst, rogge, spelt, kamut  (soms haver, dit hangt van het verwerkingsproces af)

Omdat tarwe het meest gegeten wordt, is de verbouwing en verwerking van dit graan de laatste 50 jaar 

toenemend veranderd. De huidige tarwe is genetisch gemanipuleerd. De oorspronkelijke tarwe zoals onze voorouders die kenden

had weinig gluten, het was ook niet geschikt voor massaproductie.

 

De gluten in de huidige tarwe kan het darmslijmvlies permeabel (doorlaatbaar) maken  waardoor er toxische stoffen in ons lichaam kunnen binnendringen en daar schade aan kunnen richten.

Granen en geraffineerde koolhydraten hebben een hoge glycaemische index waardoor de bloedsuikerspiegel snel stijgt.

Ze bevatten ook een hoog gehalte aan fytaten en fytinezuur die een binding aangaan met mineralen zoals calcium en magnesium waardoor

de opname in de cel belemmert wordt. (elke dag muesli met melk is dus niet aan te raden) Geregeld test ik een magnesium tekort.

Als het voedingspatroon dus dagelijks uit 2 x brood (steeds dezelfde soort) en ’s avonds aardappelen bestaat, zou men eens kunnen overwegen om daar wat variatie in aan te brengen.

Voor veel mensen is het weglaten van brood ondenkbaar. Maar er zijn meer mogelijkheden en het is al een winst om niet elke dag brood te eten.

 

 

FRUIT

Zeker 3 stuks per dag. Fruit niet verhitten dan gaan belangrijke voedingsstoffen verloren.

Fruit verteerd vlug daarom is het beter om fruit niet na de maaltijd te nemen om gisting te voorkomen.

Fruit kan dus het beste een half uur voor de maaltijd genomen worden of als tussendoortje.

Fruit als ontbijt ondersteunt de lever bij het ontgiften. Biologisch fruit is beter omdat het nog stoffen zoals bioflavonoiden en salvestrolen bevat, zij hebben een beschermende functie voor de plant dus ook voor het

lichaam. Bovendien wordt het lichaam niet belast met bestrijdingsmiddelen.

GROENTE

Zoveel mogelijk vers en biologisch. Bewerkte en verpakte groente bevat minder nutriënten.

Gebruik elke dag wat verse groente in de vorm van een salade.

Roerbakken of stomen is beter, bij koken gaan vaak essentiële vitaminen en mineralen verloren.

Indien u groente kookt, gebruik dan ook het kooknat, voeg er wat kruiden aan toe en maak er een bouillon van. Aardappelen kunnen beter in de schil gekookt worden zo

blijft het kalium behouden.

WATER

Ons lichaam bestaat voor ca. 70% uit vocht. Water helpt bij het verteren en opnemen van voedsel.

Om spijsverteringssappen aan te maken hebben we namelijk water nodig.

Tevens draagt water bij aan het afvoeren van afvalstoffen uit ons lichaam via de nieren en de darmen.

Bloed is het transportmiddel in ons lichaam en bestaat voor 92% uit water. Water is dus een hele belangrijke vloeistof voor ons lichaam

Start de dag met een glas (lauw) water. Voor een goede wateropname kun je ook

1 liter kraan of bronwater nemen met één vierde theelepeltje ongeraffineerd zeezout.

Dit zout bevat nog alle mineralen die je lichaam nodig heeft. (keukenzout bevat alleen natrium chloride, alle andere mineralen zijn uit het

zout verwijderd door het proces, daarom werkt keukenzout bloeddruk verhogend)