flower-2.jpg

Ofschoon de evolutie, zeker in de geïndustrialiseerde landen, de afgelopen jaren heel snel is gegaan, hebben onze genen en ons DNA zich minder snel aangepast.

Eigenlijk zou je kunnen zeggen dat onze genen zich nog in een oer tijdperk bevinden en ons lichaam in een futuristisch tijdperk.

Dat betekent dat ons lichaam met veel voedselproducten zoals bijvoorbeeld graan of de geraffineerde voeding niet goed om kan gaan.

Als we dus voedsel tot ons nemen waar we evolutionair gezien geen ervaring mee hebben, ontstaat er een mismatch tussen het nieuwe

geïntroduceerde voedsel en ons genetisch profiel.

Deze mismatch kan uiteindelijk leiden tot malaise, functiestoornissen en ziekte.

De toenemende ziektes en het epidemische overgewicht door een verkeerd leef- en voedingspatroon in onze huidige tijd, is daar een duidelijk bewijs van.

Men kan zich dan ook de vraag stellen: is het niet beter om zoveel mogelijk de ‘oervoeding’ in ons dagelijks dieet toe te passen.

De oervoeding is het voedsel dat onze oer-ouders tot zich namen en waar wij heden ten dage nog steeds genetisch gezien mee verweven zijn.  

De voeding die nog het beste bij onze ‘oergenen’ past is eigenlijk het paleolitische dieet of het mediterrane dieet.

je genen mogen deels bepalend zijn, je leefstijl beïnvloedt hoe die genen werken

Dat zien we bijvoorbeeld bij de bewoners van het eiland Okinawa/Japan. Hier woont het grootste aantal 100 jarigen!

Zuivel staat niet bij hen op het menu en vlees en eieren heel sporadisch. Osteoporose kennen ze niet! net zo min als overgewicht

veel groente,fruit vette vis, paddenstoelen, groene thee, olijfolie, misosoep, granen, peulvruchten. 

En heel belangrijk, veel bewegen

ze leven dus eigenlijk zoals onze verre voorouders.

Helaas is dat voor veel mensen niet meer mogelijk om op die manier te leven.

daarom adviseer ik een leefstijl die toch zo dicht mogelijk hierbij in de buurt komt (80%) en een klein gedeelte

volgens de tijd waarin we leven

 

Hieronder volgt een basis-overzicht welke voeding de voorkeur heeft en welke voeding u beter kunt laten staan.

Uitgebreidere informatie vindt u in de rubriek ‘De Basis’.

 

 

 

AF TE RADEN

VLEES

Alle soorten m.u.v. hiernaast genoemde,
Magere vleessoorten, kip, ,kalkoen
Liefst biologisch

Vette vleeswaren,varkensvlees of producten van varkensvlees, gepaneerd vlees, rood vlees, producten van vleesresten, (o.a. frikandel, kroket, etc.) worstsoorten 

VIS

Alle soorten, bij voorkeur vette vis zoals haring, zalm , makreel, tonijn, paling i.v.m. de omega 3 vetzuren/
Liefst vis uit koude wateren

Gefrituurde of gepaneerde vis, voorgebakken vis

GROENTEN

Alle soorten,
Liefst biologisch en vers

Groente uit blik, voorverwerkte groente, voorgensneden salade, groente bereidt met bindmiddelen

SOEPEN

Alle variaties,
Liefst vers gemaakt en met biologische producten

Soep uit blik of pakje/ ‘cup a soup’

FRUIT

Alle soorten
Liefst vers en biologisch

Fruit uit blik, voorverwerkt fruit, gezwavelde zuidvruchten

GRANEN

niet elke dag brood, indien dan speltbrood, teff, rijst, mais, boekweit wafels, boekweitpannenkoek

 

 tarwe, volkoren, meergranen, Geraffineerd meel, witte rijst, witte macaroni en spaghetti, wit brood

ZUIVEL/ e.a..

Note: De mens is het enige ‘zoogdier’ dat moedermelk van een ander dier drinkt. Veel mensen verdragen zuivel minder goed. Kwark, biogarde, karnemelk, geitemelk, soja, ei, kefir, magere producten, liefst biologisch en naturel maar met mate

 melk van de koe

BELEG

Hüttenkäse, (cottage cheese),kwark, ei, notenpasta, magere vleeswaren, geitenkaas, carobepasta,vis, humus
Reform jam zonder suiker,appelstroop zonder suiker, sandwich-groenten of sojaspread, groenten, vegetatarische patė, met mate koudgeslingerde honing

Broodbeleg gezoet met suiker, pindakaas

OLIE

Voor salades: koolzaadolie, tarwekiemolie, koudgeperste olie zoals olijfolie( eerste persing) pompoenolie, lijnzaadolie, saffloerolie, soja olie,
Om te bakken: roomboter, arachide olie, olijfolie , kokosvet,

Verhitten van meervoudig onverzadigde olie, zoals zonnebloem olie, saffloerolie, lijnzaadolie
Soja olie/ , gebruik geen bak en braad producten , beperkt gefrituurde producten zoveel mogelijk

BOTER

Roomboter/grasboter, (roomboter bevat veel oliezuur wat cholesterol verlaagt en daarmee de aanwezigheid van dierlijk vet overcompenseert.) Plantaardige margarine en halvarine hebben vaak teveel toevoegingen wat een belasting voor het lichaam is

Dieetmargarine, plantaardige margarine, halvarine