flower-2.jpg

HET RISICO VAN VEEL GERAFFINEERDE VOEDING

Elke keer dat je voeding tot je neemt wordt er in het lichaam een biochemische reactie op gang gebracht.

De voor vertering begint al in de mond (speeksel en enzymen) daarom is goed kauwen zo belangrijk.

Daarna zorgen de maag (maagzuur en maagsappen) de dunne darm ( hormonen) de lever (gal) en de alvleesklier ( enzymen en insuline) voor de verdere vertering.

De alvleesklier maakt insuline zodat de koolhydraten in de vorm van glucose (energiebron) door de cel opgenomen kunnen worden.

De insuline kun je zien als een soort ‘butler’ voor de cel. De ‘butler’ belt iedere keer bij de cel aan om te laten weten dat er glucose (koolhydraten) in het bloed beschikbaar is om opgenomen en verbrand te worden..

Als je dus de hele dag door veel koolhydraatrijke voeding eet, vooral geraffineerde koolhydraten met een hogere glycaemische index/lading, maakt je alvleesklier overuren

en gaat daardoor op voorhand insuline produceren.

Dit is hyperinsulinemie, de voorbode van het metaboolsyndroom en diabetes II .

De koolhydraten die de cel niet meer gebruikt omdat ze op een gegeven moment verzadigd is, worden omgezet in vetweefsel wat tot overgewicht leidt.

Teveel vetweefsel betekent ook dat veel anti-oxidanten vooral in het vetweefsel gaan zitten om ervoor te zorgen dat het vet niet oxideert.

De vrije radicalen elders in het lichaam worden daardoor minder of niet gestopt waardoor er risico op degeneratie van weefsel kan optreden wat weer tot klachten en ziektebeelden leidt.

Bovendien loop je het risico dat door die vlugge veranderingen in de bloedsuikerspiegel een hypoglycaemie (verlaagde bloedsuiker) optreedt waardoor je je plotseling zwak en vermoeid voelt.

Om de bloedsuikerspiegel weer op peil te brengen ga je weer eten, vaak zoetigheden, waardoor de alvleesklier weer insuline aan gaat maken.

Die toevoer van suiker in de vorm van (geraffineerde) koolhydraten helpt even, maar gauw zakt de suikerspiegel weer, je voelt je slap worden ( een hypoglycaemische reactie) en gaat weer iets eten.

Zo kom je in een vicieuze cirkel. Op een gegeven moment reageert de cel door dat overmatige aanbod van insuline niet meer en ontstaat er insulineresistentie.

Gevolg, de glucose wordt niet meer goed opgenomen waardoor er een verhoogde bloedsuikerspiegel en een verhoogde insulinespiegel ontstaat. Dit is de eerste stap naar Diabetes II

Continue eten, de hele dag door, vooral koolhydraatrijke (geraffineerde) voeding ( brood, pasta, snacks, chips, gebak, koekjes, hamburgers, cola, friet etc) verhoogd het risico op overgewicht en Diabetes II.

Nu zul je misschien denken, wie eet er nu de hele dag door. We worden echter 24 uur per dag omgeven door voeding.

Kijk maar eens in de stad en op grotere stations hoeveel kraampjes voeding aanbieden. In scholen en kantoren staan snoepautomaten. 24 uur verleiding!

En hoeveel voeding wordt als tussendoortje aangeprezen, alsof we zonder tussendoortjes niet meer kunnen leven!

Soms wordt (zoet) eten ook gebruikt als compensatie om bepaalde emoties/stress niet te hoeven voelen.

Het is dan beter om de basis van die emoties/stress aan te pakken want ‘weg-eten’ helpt misschien tijdelijk maar lost het uiteindelijke probleem niet op en geeft wel meer risico op gewichtstoename.

“Als we het buikje accepteren, moeten we ook accepteren dat er twee keer zoveel ziekenhuizen nodig zijn”, zei internist Frank van Berkum (‘Slank met dr. Frank’) in een interview in gezondNU 9.  
Zijn uitspraak werd deze week bevestigd door het RIVM. In een onderzoek stellen zij dat hoe dikker je buik is, hoe groter het risico wordt op het krijgen van hart- en vaatziekten