flower-3.jpg

Er is een verschil tussen wat je mond lekker vind en wat je lichaam nodig heeft om goed te kunnen functioneren.

 

De suikerinname is sinds 1960 enorm gestegen, welk effect het op onze gezondheid heeft is duidelijk als we alleen al naar de toename van obesitas kijken.

Iedereen weet dat coca cola veel suiker bevat, maar weinig mensen beseffen echter dat in bijna alle gefabriceerde voeding suiker verwerkt zit.

Of het nu tomatensoep, ketchup of brood is. 

Vaak staat het in bedekte termen op het ingrediënten etiket vermeld en staat de consument er niet eens bij stil dat het gewoon suiker is.

 

 Suiker kan tot verslaving leiden (vooral de combinatie suiker en vet = fastfood. Een suikervrije voeding zou dus voor onze gezondheid beter zijn,

maar het is bijna onmogelijk om suikervrij te eten.  

 Suiker breekt de stoffen elastine en collageen af die de huid jong houden.

Het overschot aan suiker in je lichaam geeft in combinatie met de eiwitten een chemische reactie die ‘glycatie’ genoemd wordt.

De producten van deze glycatie worden door het oxidatieproces in het lichaam omgezet in AGE’s.

Dit zijn stoffen die zich met collageen binden waardoor het minder elastisch wordt, teveel zorgt voor rimpels en

bruine vlekken op de huid. 

Zoet en vet zijn de eerste 2 smaken waar we als baby mee in aanraking komen, namelijk de moedermelk.

Het is een combinatie waar we niet gauw genoeg van krijgen, zelfs na een volle maaltijd kan een toetje er

altijd nog in.

 

Suiker behoort tot de koolhydraten maar niet alle koolhydraten zijn suiker.

Koolhydraten dienen o.a. als energieopslag en brandstof in de vorm van glucose.

Suiker heeft een invloed op onze bloedsuikerspiegel en de pancreas/alvleesklier.

Dit orgaan zorgt ervoor door insuline te produceren dat suiker in de vorm van glucose in de cel opgenomen wordt. 

Geraffineerde suiker zoals kristalsuiker ondergaat een proces waardoor alle mineralen en sporenelementen verloren gaan.

Als voedingsmiddel heeft het dus geen toegevoegde waarde.

De omzetting van geraffineerde suiker in het lichaam gaat juist ten kosten van vitaminen en  mineralen 

Rietsuiker en oersuiker zijn niet geraffineerd, bevatten dus wel nog wat mineralen en sporenelementen maar deze suikers zijn sterk

geconcentreerd en dus eveneens belastend.

Overmatig gebruik van geraffineerde suikers, zijn mede verantwoordelijk voor beschavingsziektes zoals hart-en vaatziekten, diabetes, chronische vermoeidheid.

Honing en ahornsiroop zijn als vervanging voor suiker, producten die het 'minst belastend' zijn, zolang het met mate gebruikt wordt. 

 

Fructose is suiker uit vruchten. In onbewerkt fruit is de hoeveelheid fructose gering en zeker als je de hele vrucht eet,

dus met de vezels, levert het geen probleem. (alleen als je een intolerantie voor fructose hebt) 

Omdat suiker een slechte naam kreeg, zocht de voedingsindustrie naar ander mogelijkheden. 

High Fructose Corn Sirop  of te wel fructose. Deze vorm van fructose wordt uit mais gemaakt en is dus erg

goedkoop Je vind het daarom bijna overal, in kant en klaar producten, gebak, snoep, koek, frisdrank,  yakult,  etc.

Fructose moet in de lever omgezet worden in glucose maar omdat we het in te grote hoeveelheden binnen krijgen

belast het niet alleen de lever maar zorgt het ook nog eens voor insulineresistentie

(diabetes)  een verminderd verzadigingsgevoel (waardoor we nog meer gaan eten), leververvetting, verhoogde bloedvetten (trygliceriden)

en uiteraard overgewicht. Die keuze  om suiker te vervangen voor

fructose  was dus voor de fabrikant wel een uitkomst maar niet voor de consument. 

 

Hieronder een paar vormen van 'suiker'

 

Honing, onbewerkt, bevat nog veel voedingsstoffen en enzymen. Verhitting gaat ten kosten van deze stoffen.

(honing kan pesticiden bevatten, volgens een test van Keuringsdiens van Waarde, zelfs plastic, documentaire: more than honey)

 

Graanstropen, zoals gerstmoutstroop, rijstmoutstroop bevatten maltose dat door het enzym maltase in het lichaam omgezet moet worden. Als dat proces niet goed verloopt, kunnen er spijsverteringsklachten

ontstaan zoals diarree, opgezette buik, borrelende buik. Dit geldt trouwens ook bij fructose intolerantie.

 

 Kokosbloemsuiker is de verwerkte nectar van de kokospalm

 

Palmsuiker is het zoete sap uit specifieke palmsoorten. Zowel kokosbloemsuiker als palmsuiker bevatten nog stoffen zoals vitaminen en mineralen en laten de bloedsuikerspiegel

minder snel stijgen. 

 

Agavesiroop wordt gewonnen uit de kern van de Agaveplant, komt veel voor in Mexico. Door de bewerking echter gaan veel goede voedingsstoffen verloren. In de winkel vind je dus een geconcentreerde siroop

die weliswaar zoeter smaakt dan suiker maar door de hoeveelheid fructose die het bevat, net zo, of zelfs nog meer belastend is.

 

 Ahornsiroop wordt gewonnen uit de Esdoornboom. (vooral uit Canada) Het bevat nog nutrienten zoals anti oxidanten en vitaminen/mineralen maar het suikergehalte is ook hoog. Weliswaar is het minder

belastend dan gewone suiker maar ook ahornsiroop dient beperkt gebruikt te worden.

 

Aspartaam is een kunstmatige zoetstof die naast fructose in veel voedingsproducten waaronder light producten verwerkt wordt. Het zijn lege calorieën ondanks dat het zoet smaakt. Het probleem is dat de

hersenen dit schijnbaar registreren maar niet begrijpen waarom er wel ‘iets’  binnenkomt dat toch geen energie levert. Het resultaat is dat het aanzet tot ‘graving’  of te wel meer eten, vooral koolhydraten die dus

uiteindelijk ook weer voor teveel vetopslag zorgen en voor overgewicht.

Light products make heavy in the end.

Over aspartaam/zoetjes gaan ook geluiden op dat het bij verhoogde inname een gifstof voor ons zenuwstelsel zou kunnen zijn.

 

 Frisdrank en vruchtensappen bevatten altijd suiker. Vruchtensappen, bijv. vers geperst sinaasappelsap zijn echte suikerbommetjes omdat de vezels van de vrucht ontbreken stijgt door het sap de bloedsuikerspiegel fllink

 In de natuur vind je zoet alleen maar in de zomer en in het najaar. Daar is een rede voor. Door zich in het najaar tegoed te doen aan zoet=suiker, werd er vet opgebouwd dat als reserve diende voor de winter.

 

Stevia rebaundiana  E-nummer 960, is een klein groenachtige plantje waarvan de bladeren een zeer zoete smaak hebben. De witte stevia is echter flink bewerkt om als zoetmiddel

verkocht te kunnen worden. Dat betekent dat van de oorspronkelijke voedingsstoffen nog maar weinig over is. Je kunt dus beter de natuurlijke vorm nemen, de bladeren van het plantje zelf of de groene stevia.

 

 Samen gevat, suiker blijft een uitdaging, is het gezond (dat wil zeggen voegt het iets toe aan je lichaam, dan is het antwoord nee, als je dus geen suikerproducten neemt zul je uiteindelijk geen tekorten van iets

krijgen. Is het lekker, dan is het antwoord duidelijk. Zorg dus dat je voedingspatroon voor 80% bestaat uit 'oervoeding'  dan kun je de voor overige 20% voeding benutten die daar van afwijkt.