flower-3.jpg

Pas de laatste tijd wordt door instanties die zich met gezondheid bezig houden enig verband gelegd tussen voeding en ziektebeelden.

De meeste aandacht krijgen nog steeds de macro-nutriënten zoals koolhydraten, vetten en eiwitten. Het gebruik van water en vezelstoffen in onze voeding volgt daar nu op.

Minder aandacht krijgen echter de micro-nutriënten zoals de vitaminen en mineralen,sporenelementen. Deze stoffen zijn van groot belang bij onze stofwisseling en het handhaven van een gezond lichaam.

De landbouw- en voedselorganisatie in de Verenigde Naties heeft na onderzoek in diverse werelddelen geconcludeerd dat de gangbare landbouwmethode bijdraagt aan een ernstig tekort aan mineralen.

In Nederland is het niet anders. De huidige mest die gebruikt wordt voor de landbouw is een chemisch vloeibaar mengsel dat giftige stoffen zoals blauwzuur en ammoniak bevat.

De mest wordt daarom tegenwoordig onder het grondoppervlak ingespoten. Hierdoor wordt al het microleven dat zich daar bevindt en verantwoordelijk is voor een gezonde voedingsbodem, vernietigd.

Dit betekent dat de producten die op deze arme grond geteeld worden dus ook niet meer de vitaminen en mineralen kunnen bieden die wij zo hard nodig hebben.

IMMERS WAT NIET IN DE GROND ZIT, ZIT DUS OOK NIET IN DE PLANT.

Bij de meeste mensen die ik in de praktijk test, is er wel een voedingstekort. Geen enkel organisme kan mineralen produceren, wij zijn dus afhankelijk van een goede gezonde voeding.

Voor een goede stofwisseling hebben we voldoende vitaminen, mineralen en spoorelementen nodig. Door overcultuur is de grond grotendeels uitgeput. (de Nederlandse landbouwgrond bevat nauwelijks nog selenium)

Een tomaat die op glasvezel geteeld wordt, kan natuurlijk nooit dezelfde voedingsstoffen bevatten als een  biologische tomaat uit de volle vruchtbare grond. 

Bestrijdingsmiddelen zorgen ervoor dat de plant bepaalde waardevolle stoffen niet meer of veel minder aanmaakt. (salvestrolen, een stof die tegen kanker beschermt, is hier een goed voorbeeld van).  

Tevens gaan bij het transport, het bewaren en de bereiding van het voedsel veel waardevolle stoffen verloren. Zo gaat bijvoorbeeld foliumzuur in de groente tijdens het koken voor 80% verloren.

Bewerkt voedsel, zoals bijvoorbeeld wit meel, bevat in verhouding tot volkorenmeel, nog maar 10% van de vitaminen en mineralen.

Het voedingscentrum beweert al jaren lang dat een gezonde voeding voldoende mineralen en vitamine bevat, maar de praktijk wijst anders uit.

Ook de Gezondheidsraad is het niet eens met de stelling van het Voedingscentrum.

De mens behoort tot een van de weinige wezens die zelf geen vitamine C kan aanmaken. De meeste dieren kunnen dit namelijk wel.

Vitamine C is niet alleen een belangrijke anti oxidant maar zorgt o.a. ook voor de collageensynthese (o.a.bloedvatwand, daarom ontstaat bij een chronisch tekort aan vitamine C uiteindelijk scheurbuik)

Een tekort aan vitamine C kan dus uiteindelijk tot beschadigingen aan de bloedvatwand leiden wat het risico op (arterio)sclerose verhoogd.

Zelfs de chimpansees in Chester Zoo (Engeland) krijgen in de winter dagelijks een vitamine C tablet om te vermijden dat ze ziek worden!

De Algemene Dagelijkse Hoeveelheid (ADH) die de overheid aangeeft, is vaak te laag ingeschat in verhouding tot de dagelijkse belasting die ons lichaam moet ondergaan. (verkeerde voeding, stress, straling, electrosmog, geopatische belasting, toxines etc.)

 Zo zou 60 mg vitamine C per dag voldoende zijn. In de orthomoleculaire geneeskunde wordt deze hoeveelheid eerder gezien als een percentage om net geen scheurbuik te krijgen.

Een goede Multivitamine is dus zeker geen overbodige luxe maar dient wel gezien te worden als aanvulling op een gezonde (biologise)voeding.

Belangrijk is natuurlijk wel dat de voedingssupplementen uit natuurlijke stoffen zijn samengesteld en niet synthetisch zijn en dat de verhoudingen onderling overeenkomen.

Veel vitamines en mineralen beïnvloeden namelijk elkaars werking. In de praktijk moet ik helaas vaker constateren dat bepaalde supplementen van huismerken niet goed zijn.

Zo wordt bijvoorbeeld magnesium waar veel mensen een tekort aan hebben, het beste opgenomen als het organisch gebonden is. 

Bepaalde vitamines en aminozuren worden in het lichaam omgezet voor een betere opname, zo wordt bijvoorbeeld vitamine B6 omgezet in pyridoxaal-5- fosfaat

Bij sommige mensen verloopt die omzetting niet meer optimaal. Dan is suppleren van de actieve vorm dus beter.

Voor zwangere vrouwen adviseert men altijd extra foliumzuur, maar foliumzuur is een B-vitamine. (B 11) en omdat de B-vitamines een elkaars werking ondersteunen,

is het beter om ze ook samen in te nemen. Dus liever een goede natuurlijke B-vitamine of een goede multi speciaal voor zwangere vrouwen.

 

 

Het is dus beter om niet zo maar wat supplementen te kopen maar eerst te laten testen of er sprake is van tekorten of  een resorptiestoornis en welke middelen het beste bij u passen.

Bloedonderzoek met betrekking tot tekorten is vaak misleidend. Het zegt namelijk weinig over de concentratie in de weefsels. En al helemaal niets over een eventuele resorptiestoornis. De Vegatest doet dit wel.

In de jaren 60 was het nog heel gebruikelijk dat je in de wintermaanden levertraan slikte vanwege vitamine D. Vitamine D is eigenlijk geen vitamine maar een hormoon dat o.a. uit cholesterol wordt gemaakt. Dit kan via de voeding en via zonlicht. (in de lever en de nieren wordt de voorloper van vitamine D omgezet in het bruikbare vitamine D) De zon schijnt hier in Nederland te weinig om voldoende vitamine D via de huid te vormen. Daarvoor zijn eigenlijk maar 2 maanden echt geschikt namelijk juli en augustus. En dan moet je ook nog dagelijks ca. 15 minuten met gedeeltelijk ontbloot lichaam in de zon zitten/lopen. (zonnecrèmes met een hoge beschermingsfactor verminderen de opname). Een marginaal vitamine D tekort komt daarom vaak voor. Vitamine D is niet alleen belangrijk voor de opname van calcium in de darmen maar speelt bij veel meer lichaamsprocessen een rol.

Het komt geregeld voor dat ik met de Vegatest tekorten of resorptiestoornissen van vitamines, mineralen of aminozuren meet. 

Er wordt tegenwoordig veel reclame gemaakt voor bepaalde supplementen. De samenstelling van een supplement bepaalt of bepaalde stoffen goed opgenomen kunnen worden, daarbij mag niet vergeten worden dat vitaminen, mineralen en spoorelementen zowel antagonisten (tegenovergestelde werking) als synergisten (werken samen) zijn die ook in bepaalde verhoudingen tot elkaar, gesuppleerd dienen te worden. U kunt daarom beter laten testen wat u werkelijk nodig heeft.