flower-2.jpg

Vetten

Vetten hebben in het verleden een slechte naam gekregen, ze zouden dik maken en een risico vormen voor hart-en bloedvaten.

Ondanks het feit dat deze gedachte al lang achterhaald is, blijft dit dogma als een hardnekkige geest in de gezondheidszorg ronddwalen.

Niet op zijn minst in stand gehouden door de farmaceutische- en voedingsindustrie die er financieel wel bij varen.

Dat geldt dus ook voor het cholesterolverhaal. Statines behoren tot een van de meest verkochte geneesmiddelen wereldwijd. We praten dan over een winst van miljarden!

Cholesterol is een stof die door de lever aangemaakt wordt, slechts een klein gedeelte komt uit de voeding.

Cholesterol is nodig om bepaalde andere stoffen te maken zoals bijvoorbeeld het belangrijke vitamine D, wat dus in feite een hormoon is, en steroid hormonen zoals cortisol en de geslachtshormonen.

Cholesterol is nodig om de celmembraan van elke cel soepel te houden wat de cel-cel communicatie alleen maar bevordert maar ook de uitwisseling van voedingsstoffen en afvalstoffen.

Wil je meer weten over cholesterol dan adviseer ik je het boek: ' de cholesterol leugen' van prof. dr. Walter Hartenbach.

Wat voor vetten zijn er?

Er zijn verzadigde en onverzadigde vetten. De onverzadigde vetten worden weer opgedeeld in enkelvoudige ( een dubbele binding ) en meervoudige (meerdere dubbele bindingen) vetten.

Verzadigde vetten hebben alleen enkelvoudige bindingen, deze vetten zijn niet essentieel voor het lichaam omdat we uit onverzadigde vetten ook verzadigde vetten kunnen maken. 

Onverzadigde vetten spelen een belangrijke rol in het lichaam o.a. bij de aanmaak van hormonen, celmembraan, immuunsysteem.

Tegenwoordig heeft iedereen wel eens van omega 3, 6 en 9 gehoord. Omega 6 wordt ook linolzuur genoemd, dit is een vetzuur dat o.a. in zonnebloemolie zit.

De westerse voeding bevat te veel geoxideerd linolzuur (omega 6). Deze vorm van omega 6 is schadelijk voor het lichaam

en heeft dus niets te maken met het positieve essentiele vetzuur omega 6 dat in planten zit.

Omdat we dus teveel van dit verkeerde omega 6 binnenkrijgen is de verhouding omega 6 tot omega 3 helemaal uit balans geraakt.

Teveel verkeerd omega 6 zorgt voor ontstekingen in het lichaam, verhoogde bloeddruk, huidproblemen, allergische reacties

Vissen kunnen zelf geen omega 3 maken maar halen hun omega 3  uit algen of krill. Kweekvissen die dit  niet eten hebben dus geen omega 3.

Echter het omega 3, de EPA en DHA die we in vis tegenkomen is een derivaat van het originele omega 3 en heeft dus niet dezelfde werking.

 

Olijfolie is omega 9/ dit is een oliezuur

Meervoudige onverzadigde vetten zoals bijvoorbeeld zonnebloemolie, maar ook saffloerolie, lijnzaadolie, sesamolie, mogen niet verhit worden.

Verhitting van deze vetten maakt dat ze  de eigenschappen van verzadigde vetten kunnen krijgen en door de verhitting ook toxisch worden.

Dus niet bakken of frituren in plantaardige oliën. (buiten olijfolie, kokosolie en arachideolie)

Cafetaria’s en fabrieken werken nog steeds met goedkope frituurvetten die nog relatief veel transvetten bevatten. 

Ook fabrieksmatig bereide producten zoals koek, kant-en klaar maaltijden, bevatten nog steeds industrieel transvet.

Zo kan een portie friet al 8 gram aan transvetzuren bevatten. Transvetzuren zijn schadelijke stoffen voor ons lichaam.

Onverzadigde vetzuren zoals zonnebloemolie oxideren bij hoge verhitting.

Dit betekent dat de hoeveelheid vrije radicalen toe kan nemen.

Producenten voegen wel eens het antischuimmiddel dimethylpolysiloxaan toe (E900). wordt ook wel siliconenolie genoemd.

Deze stof komt echter wel in de voeding die gefrituurd wordt.

De combinatie van veel (verzadigd) vet en koolhydraten/suiker is bij uitstek een dikmaker en zorgt voor overgewicht. (fastfood nation)

Gebruik om te roerbakken liever olijfolie om te bakken of kokosolie, samen met wat roomboter.

Om te frituren kan het beste kokosolie, olijfolie of arachide olie gebruikt worden maar niet hoger verhitten dan 160-180 graden.

De olijfolie moet geelachtig van kleur blijven en niet bruin worden.  (deze olie kan eenmalig op deze temperatuur verhit worden)

Voor het aanmaken van salades is olijfolie eerste persing (extra vierge) het beste. Dit kunt u bijvoorbeeld mengen met walnootolie, saffloerolie, lijnzaadolie.

Verzadigd vet (vlees maar ook gebak, koek) is niet in staat om nog verbindingen met atomen of moleculen aan te gaan.

Verzadigd vet in de celwand maakt de celmembraan stug waardoor de celcommunicatie niet goed verloopt.

Dit betekent ook dat de cel minder zuurstof krijgt. Elk ziekteproces begint op cel niveau door een zuurstoftekort.

 

Verzadigde vetten stollen makkelijk en hebben dan de neiging om zich vast te zetten op de bloedvatwand.

Een snelle verbranding is dus gewenst, hierbij kunnen onverzadigde vetten helpen om dat deze wel in staat zijn tot verbindingen.

Note: kokosolie/vet en aanverwante kokosproducten zijn op zich gezond, echter in de praktijk test ik toch dat niet iedereen dit product goed kan verdragen.

Tot deze ontdekking kwam ik toen een Ayurvedische arts mij hierop attendeerde. Ik ben het toen gaan testen en merkte  dat  sommige mensen inderdaad gevoelig/intolerant zijn voor kokos.

Gezonde vetten zoals bijvoorbeeld olijfolie, raapzaadolie, lijnzaadolie, walnootolie, saffloerolie en zuivere zonnebloemolie en de olie in noten  en avocado, zijn belangrijk voor ons lichaam.

Ons huidige voedingspatroon bevat veel teveel geraffineerde koolhydraten in verhouding tot de gezonde vetten en eiwitten.

Dit  verhoogt het risico op overgewicht.



BOTER VERSUS MARGARINE/HALVARINE

As for butter versus margarine, I trust cows more than chemists.  ~Joan Gussow

 

Een vergelijk is eigenlijk niet mogelijk omdat de eerste een natuurlijk product is en de tweede een chemisch product.

Roomboter bevat een zeer grote variëteit aan vetzuren, waaronder ook het korte-keten vetzuur

De korte keten vetzuren zijn licht verteerbaar en heel belangrijk voor de darmwandcellen. (het moet dan wel grasboter zijn, dwz de melk komt van grazende koeien)

de olie die gebruikt wordt om o.a. margarine en halvarine te maken is zo bewerkt en chemisch versleuteld, dat ze niets meer met de oorspronkelijke olie uit de plant

en zaden van doen heeft. Alle waardevolle stoffen zijn door dit proces vernietigd. (Dr U. Erasmus- boek Fats and Oils/ vitale vetten, fatale vetten)

 

Om margarine-halvarine te kunnen maken worden plantaardige oliën  gehard met waterstofgas.

Om deze plantaardige olie smeerbaar te maken ondergaat de olie verschillende chemische processen met diverse toevoegingen.

De plantaardige olie waarvan margarine/halvarine gemaakt wordt (meestal zonnebloemolie) wordt tevens op hoge temperatuur verhit.

Plantaardige olie is een meervoudige onverzadigd vet en juist dit vet mag niet verhit worden omdat het dan stoffen krijgt die schadelijk zijn voor het lichaam.

Bovendien bevat deze olie/margarine linolzuur en dat krijgen we door ons voedingspatroon al teveel binnen.

Vroeger bevatte margarine nog zeker 40% transvetzuren maar men heeft het procedé aangepast waardoor de hoeveelheid transvetzuren gedaald is.

Transvetten zijn gehydrogeneerde vetten die schadelijk zijn voor het lichaam.

Gehydrogeneerde vetten worden gemaakt door natuurlijke vetten zoals bijvoorbeeld zonnebloemolie, te verhitten tot een temperatuur van 250 graden Celsius en er dan waterstof door te laten koken.

Dit proces maakt van de olie een wasachtige massa die aan voedsel wordt toegevoegd, onder meer om de houdbaarheid te vergroten.

Het zit in margarine, halvarine, koekjes, beschuiten, gefrituurde producten en fast food.

Vet dat niet vloeibaar blijft bij kamertemperatuur is rijk aan verzadigde vetzuren en transvetzuren die onze slagaderen aantasten. (uitzondering zijn roomboter en kokosvet).